Saturday 20 April 2013

Panduan Melawan Hawa Nafsu

Petikan dari sebuah web..
http://harianislam.com/2013/03/05/panduan-melawan-hawa-nafsu/

lawan nafsu
Kata orang, api yang marak bermula dengan api yang kecil. Sekecil-kecil api, jika tidak dipadamkan secepat mungkin, akan membesar tanpa disedari. Ketika kecil, api itu amat mengasyikkan. Namun, apabila besar menjadi lawan.

Begitu juga dengan dosa kita. Setiap dosa yang besar bermula dengan dosa yang kecil ia bermula daripada hawa nafsu yang kita tidak mampu lawan kerana termakan hasutan syaitan. Dosa kecil yang tidak disesali dengan taubat nasuha akan meninggalkan titik hitam di dalam hati. Kemudian jika dibiarkan lagi akan memenuhi seluruh hati berkenaan. Jika manusia dikuasai oleh hawa nafsu maka bergembiralah syaitan kerana berjaya menewaskan anak adam.

Panduan Melawan Hawa Nafsu

  1. Takut kepada azab Allah. Apabila anda ingin melakukan maksiat, ingatlah azab neraka yang sangat panas. Sedangkan api di dunia pun kita tidak sanggup untuk merasainya. Bagaimana pula dengan neraka! Setiap kali hawa nafsu anda mengajak kepada maksiat, ingatlah azab neraka! Nescaya anda akan dapat mengalahkan hawa nafsu anda dengan izin Allah.

  2. Mengingati mati. Ketika nafsu anda membara,ingatlah mati. Jika anda mati dalam keadaan melakukan maksiat, adakah anda akan masuk syurga? Ingatlah mati selalu.

  3. Memohon hidayah daripada Allah. Dalam apa jua yang kita lakukan sentiasa dekatkan diri dengan Allah. Jangan sesekali kita lupakan dia dan malangnya, ramai diantara kita yang ketika ditimpa musibah baru kita mengadu kepada Allah.

  4. Setiap kali anda terasa ingin melakukan maksiat, cepat-cepatlah beristighfar dan ingat dengan azab Allah s.w.t. Jangan sesekali kita menghampiri maksiat sesungguhnya ia amat dikeji oleh Allah.

  5. Cari kawan-kawan yang berpegang kuat dengan Islam dan jangan berkawan dengan golongan syaitan yang bertopengkan manusia yang akan menambahkan lagi hawa nafsu anda. Kawan anda, mencirikan siapa diri anda. Jadi pilih kawan yang boleh membimbing anda ke jalan Allah s.w.t.

  6. Cintakan majlis-majlis ilmu dan kuliah agama di masjid. Dengan mencintai dan rajin ke kelas ilmu, in shaa Allah kita akan sentiasa mendapat keredhaan dari Nya dan secara automatik kita akan cinta kepada Allah dan RasulNya. Bila kita dah cinta pada Allah dan RasulNya kita akan terus takut untuk melakukan dosa. Tak kenal maka tak cinta.

  7. Sentiasa mendengar tazkirah dan peringatan-peringatan. Dekatkan diri anda dengan alim ulama. Banyak ilmu akhirat yang boleh anda pelajari. Dengan mendekatkan diri, kita akan lebih matang sama ada nak melakukan maksiat ataupun tidak.
  8. Sabar dalam melawan hawa nafsu. Antara cara yang terbaik untuk melawan nafsu adalah dengan bersabar. Ingatlah sabar adalah senjata terbaik untuk melawan godaan syaitan.
Al-Imam Ibnul Qayyim menyebut di dalam “Tooriq Al-Hijrotain Wa Baab As-Sa’datain” m/s:292-293 beberapa faktor yang boleh membantu anda merealisasikan perkara tersebut.
  • Mengetahui kesan2 buruk maksiat.
  • Malu kepada Allah.
  • Mengetahui bahawa maksiat menghapuskan nikmat dan mengurangkan keberkatan.
  • Takut kepada Allah dan azab neraka.
  • Cinta Allah.
Akhirnya bertaubatlah dan sabar dalam mujahadah dan melawan hawa nafsu anda.

No comments:

Post a Comment