Wednesday 29 May 2013

Amalan-Amalan adalah dengan Penyudahnya



Telah diriwayatkan oleh Al-Imam Al-Bukhari, daripada Sahl bin Sa’ad Radhiyallahu ‘anhu, daripada Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam yang telah bersabda:

“Sesungguhnya amalan-amalan itu adalah dengan penyudahan”

Barangsiapa yang telah dituliskan baginya dengan iman dan taat pada akhir umumnya, kadang-kadang ia kufur terhadap Allah Subhanahu wa Ta’ala dan ingkar kepadaNya pada sesuatu waktu kemudian Allah Subhanahu wa Ta’ala mengurniakannya taufiq untuk beriman dan mentaatiNya dalam sesuatu waktu tempoh dari tempoh kehidupannya sebelum berakhir umurnya, lalu ia mati dalam keadaan sedemikian dan memasuki syurga. 

Sebaliknya, barangsiapa yang telah dituliskan baginya kekufuran dan kefasiqan di akhir umurnya, kadang-kadang pada seseuatu waktu atau tempoh di dalam kehidupannya ia mentaati Allah Subhanahu wa Ta’ala, kemudian Allah Subhanahu wa Ta’ala membiarkan usahanya, amalannya dan kehendaknya, kemudian ia mengucap kalimah kufur dan mengerjakan amalan-amalan ahli neraka serta mati dalam keadaan sedemikian. Justeru, ia pun memasuki neraka.

Oleh yang demikian, janganlah terpedaya dengan zahir keadaan seseorang insan itu kerana sesungguhnya pengajaran diambil pada penyudah amalan-amalannya dan janganlah juga berputus asa dengan keadaan zahir seseorang insan, justeru pengajaran diambil pada penyudah amalan-amalan (di akhir-akhir umurnya). Oleh itu, kita pohon dari Allah Subhanahu wa Ta’ala agar mengukuhkan dan menetapkan kita di atas hak dan kebaikan penyudah yang baik.

No comments:

Post a Comment